Något som har blivit fantastiskt stort den senaste tiden är att blogga. En blogg är en slags journal som man för på internet som kan innehålla precis vad som helst. Det är idag väldigt populärt bland framförallt företag att ha en blogg där kunden kan följa vad som händer, vilka nyheter som kommit ut och vad för spännande som komma skall.
Genom en blogg kan man marknadsföra sig själv eller sitt företag på ett helt nytt sätt som dessutom är väldigt effektivt. Det finns oftast en bloggsida på nästan alla företags sidor. Exempel på dessa är möbeljätten IKEA och köpcentret Gekås. Vad har dessa gemensamt? Jo, de har alla bloggar som hör till varsitt specifikt ämne och de alla uppdaterar sina bloggar ständigt med nya och spännande nyheter och erbjudanden. IKEA:s blogg ger inredningstips med basis i det egna sortimentet och den som är ute efter inspiration hittar mycket att hämta där.
Gekås blogg tipsar om inredningsdetaljer, kläder och andra produkter ur det egna sortimentet. Läsaren får praktiska tips om dunvästar och textilier samtidigt som Gekås får en chans att marknadsföra sina produkter. På samma sätt fungerar Betsafes blogg: här kan man hålla sig uppdaterad om nyheter om sport och kasinospel. Möjligheter att spela på dessa sporter och spel finns förstås också på sidan. På så sätt tillhandahåller man både nyttig information till kunden samtidigt som man marknadsför sitt eget utbud.
Även tidningar har uppmärksammat hur smart det är att använda bloggar för att locka läsare och de flesta svenska dags- och kvällstidningar har i dag en mängd olika bloggar i olika ämnen. Aftonbladet (http://bloggar.aftonbladet.se/) har en hel del bloggar där skribenten har frihet i att skriva i stort sett vad som helst, tidningen Expressen (http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/) har en blogg skriven av chefredaktören Thomas Mattsoson och SVD (http://blog.svd.se/kultur/) har bland annat en intressant kulturblogg där flera olika skribenter delar på ansvaret och turas om att skriva. Läsare har även möjlighet att kommentera bloggar och artiklar på ett helt nytt sätt!
Men låt oss ta upp varför bloggandet från första början blev så stort. I mitten av 2000-talet började personer som Isabella Löwengrip och Kenza blogga. Deras bloggar handlar om deras liv, deras framgångar och motgångar och resor. De inspirerade många människor att börja blogga, unga som gamla, tjejer som killar. De kända bloggarna fick så pass många läsare att de genom reklam på sidan kunde tjäna mängder med pengar på bloggen och de blev till slut riktiga kändisar.